#বিসর্জন After many days watched a movie that brought a lump to my throat and tears in my eyes. That too in a kissing scene. What a wonderful movie Kaushik Ganguly has made. Such a simple story; why it's not a story at all. Just a storyline of a few days. But what a treatment, hats off.
Bishorjon is a story of love and it's many facets. An Indian Muslim man meets with an accident on the river and gets carried away across the border in Bangladesh. He is rescued and sheltered Hindu widow there. A powerful man of the village loves the widow and waits patiently for her acceptance. This would seem a hackneyed story. But as I said the story is so sensitively handled that it grows upon the audience without getting into a cliche or boring the viewer.
The restraint that the director has shown in exploring the emotions of love, lust, friendship, gratefulness, despair etc deserves praise. Because any overdose would have made the movie a trite tear jerker. But instead, it has turned out to be a story of sacrifice that keeps the flame of love alive.
There are only three main characters in the movie which makes their task cut out to carry the film. Jaya Ahsan just mesmerizes with her portrayal of the Padma , a Hindu widow. I am now a fan of this beautiful Bangladeshi actress. Sans make up for the major part of the movie she radiates the sad elegance of a Bengali village woman. Next is the director Koushik Gangly himself. He overcomes the barrier of appearance and body with such an outstanding serious comic performance which makes you laugh and feel for the character at the same time. Comparatively, Abir Chatterjee, the main star is subdued. But his underacting goes well with the role he plays. In the climax leading to a very brief kissing scene, he cuts loose and only with his facial expressions, establishes his pedigree.
Background music by Indradeep Dasgupta is a highlight and the flavor of Bengali folk music in the songs set to tune by the late Kalikaprasad reminds of his talent. I am very very satisfied with #Bishorjon
#বিসর্জন নতুন বছরের প্রথম দিনে বাংলা cinema দেখলাম - বিসর্জন । মুম্বাইতে কেবল একটি মাত্র hall এ একটি মাত্র show দিয়েছে কৌশিক গাঙ্গুলির এই ছবিটি । বাড়ি থেকে প্রায় 25 km দূরে উজিয়ে গিয়ে এই cinema দেখার প্রধান কারণ আমার গিন্নির আবদার । আমি কি না বলিতে পারি তাও আবার পয়লা বৈশাখের দিনে ?
যাকগে, কাজের কথায় আসি । প্রথমেই বলতে হয় ছবিটি মনে দাগ কাটে । নিতান্তই সাধারণ একটি গল্প মন ছুঁয়ে যায় । cinema hall থেকে বেরিয়েও একটা feel good রেশ ছড়িয়ে থাকে মনে। কৌশিকের গল্প বলার style খুব ভালো । বেশি চরিত্রের ভিড় না করে গল্প কে এগিয়ে নিয়ে যাওয়া তার বৈশিষ্ট । এর আগে সিবেমাওয়ালা বা বাস্তু শাপ ছবিতেও এই ব্যাপারটা লক্ষ্য করেছি ।
অভিনয়ে জয়া আহসান অসাধারণ। কত দিন পরে এমন অভিনয় দেখলাম । বোধহয় শেষ দেখেছিলাম হিন্দি কাহানি তে বিদ্যা বালন। আর কৌশিক নিজে এত ভালো অভিনয় করেছেন । আবির নিজের চরিত্র অনুযায়ী underacting করে গেছেন তবে ক্লাইম্যাক্স দৃশ্যে নিজের প্রতিভা চিনিয়ে গেলেন ।
একজন ভারতীয় মুসলিম পুরুষ ও বাংলাদেশি হিন্দু বিধবা নারী এবং তার অকৃতদার গ্রাম্য বড়লোক প্রেমিক এই তিন চরিত্রের টানাপোড়েন । বাংলাদেশের পটভূমিকায় গড়ে ওঠা এই গল্প দর্শক কে ভাবতে বাধ্য করে । অথচ তেমন কিছু বিরাট ব্যাপার নয় । সাধারণ একটি ছোট্ট গল্প কিন্তু উপস্থাপনা অনবদ্য । নির্দেশকের পরিমিতি বোধ এই ছবিকে অন্য মাত্রা এনে দিয়েছে।
নদীর জল এর মতোই নারীর মন রহস্য ময় । নদী ও প্রকৃতি , গ্রাম বাংলার সজীব রূপ এত সুন্দর ফুটিয়ে তুলেছে camera এবং টান টান চিত্রনাট্য শেষ পর্যন্তই ধরে রাখে কাহিনীর বিন্যাস যদিও আমি ও আমার স্ত্রী দুজনেই গল্পের শেষটা আন্দাজ করতে পেরেছিলাম।
ইন্দ্রদীপ দাশগুপ্তের আবহ সংগীত এই ছবির সম্পদ । তবে বাংলা লোকগীতির রেশ নিয়ে এর গান গুলি দর্শকদের মনে করিয়ে দেবে কালিকা প্রসাদের কথা। নচিকেতার একটি গান অবাক করে দেবে । আমার খুব ভালো লেগেছে ও চোখ ভিজিয়ে মন ভরিয়ে দিয়েছে এই ছবিটি । মনে থাকবে ও আবার দেখবো ।
No comments:
Post a Comment